Geschatte leestijd: 3 minuten
Geen ongerichte gokreclames en sponsoring
De opening van de gokmarkt in Nederland vorig jaar heeft veel teweeggebracht. Van oude bekenden tot vele nieuwe aanbieders, het heeft de tongen losgemaakt. Bookmakers als BetCity, TOTO Sports, bet365 Sport en LiveScore Bet wilden scoren op de Nederlandse markt. Ze stelden hun websites open voor Nederlandse bezoekers en maakten volop reclame op televisie en internet.
Maar het Nederlandse kabinet komt steeds meer terug op het besluit en de vrijheden van online casino’s en bookmakers. Zo mochten bekende mensen al geen reclame meer maken en moest de reclame ook veel minder.
Maar nu heeft het kabinet ook besloten dat er geen ongerichte gokreclame of sponsoring meer mag zijn. En dat juist op het moment dat bijna elke professionele voetbalclub in Nederland gesponsord wordt door een of meerdere bookmakers.
“Per 1 januari 2025 zal alle sponsoring van onder andere programma’s, evenementen en sport niet meer toegestaan zijn. Het gaat dan onder meer om shirtsponsoring. De ministerraad heeft, op voorstel van minister Weerwind voor Rechtsbescherming, ingestemd met het in consultatie brengen van de aanpassing van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen (Besluit Wrvk)”,
valt bij de Rijksoverheid te lezen.
Nederlandse clubs hard geraakt door besluit
De beslissing van het kabinet valt zwaar op het dak van clubs in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie. Drie weken geleden werd nog bekendgemaakt dat Ajax en Unibet gingen samenwerken. Ajax zou tot 2026 jaarlijks zo’n 3 miljoen euro krijgen van de bookmaker, die ook met AZ samenwerkt.
Het door de staat gerunde TOTO is juist sponsor van clubs als PSV, Feyenoord, FC Utrecht, FC Twente en FC Groningen. BetCity timmerde aan de weg bij Vitesse en Fortuna Sittard. Voetbal International schat de gezamenlijke jaarlijkse inkomsten van profclubs uit deze samenwerkingen op 20-30 miljoen euro.
Clubs en KNVB willen in actie komen
De Eredivisie, Eerste Divisie en KNVB staan nu met hun rug tegen de muur. Maar ze willen strijden voor wat ze waard zijn. Dat kan bijvoorbeeld via de Europese Commissie, of via een lobby binnen de politiek.
Voetbalbond KNVB laat het in elk geval niet zomaar gebeuren. “Een sponsoringverbod heeft zeer vergaande financiële gevolgen. De effecten van de coronacrisis zijn nog steeds voelbaar in het betaald voetbal door het gemis van publiek in de stadions.
Dit verbod raakt de bedrijfsvoering opnieuw. De sector gaat daarom nu eerst goed kijken naar het voorstel van het kabinet. Clubs, leagues en sportorganisaties komen op korte termijn met een gezamenlijke reactie in de vorm van een sectorplan. Dat we zullen bespreken met de Tweede Kamer en kabinet.”