Geschatte leestijd: 5 minuten
De constructeurstitel was in 2021 een doekje voor het bloeden voor Mercedes, dat in de laatste race de titel misliep. Maar wat is het constructeurskampioenschap eigenlijk? Hoe verschilt het met de wereldtitel? Waarom kan een ander team dan dat van de wereldkampioen de constructeurstitel f1 winnen en krijgen we volgend jaar wel een Red Bull Constructeurskampioenschap? De Wed Meesters doen een boekje open over een soms onderbelicht kampioenschap in de Formule 1.
Wat is het constructeurskampioenschap?
Waar coureurs rijden voor een persoonlijke titel, rijden de teams voor een constructeurstitel. Dat wil zeggen dat alle punten van beide coureurs van een team bij elkaar worden opgeteld voor het constructeurskampioenschap. In 2021 reden Max Verstappen en Sergio Perez voor Red Bull en behaalden samen goed voor 585.5 punten voor het constructeurskampioenschap (395.5+190).
Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, geëindigd op de tweede en derde plek in het individuele ranglijst, sprokkelen samen 613.5 punten bij elkaar (387.5 + 226) en winnen daarmee dus de constructeurstitel voor Mercedes.
Hoe werkt het als een coureur tijdens het seizoen overstapt?
Wanneer een coureur overstapt neemt hij zijn eigen punten mee. Maar het team behoudt voor de constructeurstitel de punten die tot de overstap gerealiseerd zijn. Het maakt voor het individuele kampioenschap dus niet uit voor welk team je uitkomt. Aan het einde van het seizoen wordt alles opgeteld. Voor de constructeur maakt het derhalve niet uit wie er in het stoeltje zit, aan het einde wordt voor de constructeurstitel alle punten opgeteld die zijn gereden in een betreffende bolide.
In 2016 maakte Max Verstappen gedurende het seizoen de overstap van Torro Rosso naar Red Bull. Toro Rosso behield de punten voor het constructeurskampioenschap die Max haalde in hun wagen, maar vanaf de overstap reed Max voor het kampioenschap van Red Bull. Op zijn individuele punten had dit geen invloed.
Gebeurt het vaak dat de wereldtitel en constructeurstitel f1 bij verschillende teams belanden?
Het gebeurt vaker niet dan wel, maar toch is het lijstje niet onaanzienlijk. Als Mercedes en Red Bull de komende jaren stuivertje wisselen, dan zou het lijstje zomaar nog veel langer kunnen worden. Of, zoals in het seizoen van 2021, Mercedes consistent als tweede en derde eindigen achter een dominante Max Verstappen. Tot dusver zijn dit de ‘afwijkende’ constructeurskampioenschappen:
- 2021 Mercedes – Max Verstappen (Red Bull)
- 2008 Ferrari – Lewis Hamilton (McLaren)
- 1999 Ferrari – Mika Häkkinen (McLaren)
- 1994 Williams – Michael Schumacher (Benetton)
- 1986 Williams – Alain Prost (McLaren)
- 1983 Ferrari – Nelson Piquet (Brabham)
- 1982 Ferrari – Keke Rosberg (Williams)
- 1981 Williams – Nelson Piquet (Brabham)
- 1976 Ferrari – James Hunt (McLaren)
- 1973 Lotus – Jackie Stewart (Tyrrell)
- 1958 Vanwall – Mike Hawthorn (Ferrari)
Soms is een team ontzettend blij met het winnen van deze alternatieve titel. Je begrijpt dat soms echter het gevoel van verlies overheerst wanneer er tot de laatste race gestreden wordt om de ‘echte’ wereldtitel. Het valt op dat de in de jaren 80 en 90 er een interessante terugkerende clash was tussen Ferrari en McLaren, we hopen dat we tussen 2020 en 2030 eenzelfde strijd gaan zien tussen Mercedes en Red Bull!
Waarom heet het constructeurskampioenschap?
De constructeurstitel f1 is vooral een titel voor het team achter de coureurs. Hiermee wordt de consistentie van de wagens door het seizoen heen beloond. Ook wanneer de titel niet wordt gewonnen wordt het constructeurskampioenschap gezien als een goede graadmeter voor de stand van een team in technisch en tactisch opzicht. Hoewel minder glamorous, is de constructeurstitel belangrijk voor de mensen die keihard werken in de pit. Het is bovenal een eretitel.
Wat zijn de kansen voor de constructeurstitel f1 2022 voor Red Bull?
Al jaren kruipt Red Bull dichter en dichter naar Mercedes. Wij denken echter dat Mercedes nog steeds de betere auto heeft en dat dit niet zal veranderen in het volgende seizoen. De fenomenale coureurs kunsten van zowel Max Verstappen en Sergio Perez verbloemen dat, maar juist daar liggen voor Red Bull kansen. Lewis Hamilton wordt volgend jaar 37 en zal meer en meer moeite hebben om fysiek topfit te blijven, terwijl Perez en Max beiden nog groeien naar de top van hun kunnen. De jonge honden hebben hun leeftijd mee, zijn bereid voor elkaar te werken en zijn niet langer naïef. Perez is een betrouwbare en snellere teamgenoot gebleken afgelopen seizoen dan Valtteri Bottas was voor Lewis en ook Bottas is de 30 gepasseerd.
Mercedes antwoordt daarom met de komst van George William Russel, die overkomt van McLaren en het stoeltje van Bottas overneemt. De 23 jarige coureur heeft groeipotentieel en we zijn benieuwd om te zien wat hij met het nieuwe Mercedes materiaal kan bereiken. Gezien de behaalde resultaten in het verleden lijkt het ons onwaarschijnlijk dat deze Russel al in zijn eerste seizoen het de Red Bulls consequent moeilijk gaat maken. De hiërarchische verschillen tussen Russel en Lewis zijn zo groot dat eerstgenoemde vooral in dienst zal rijden van, terwijl Perez zich steeds meer profileert als kanshebber voor een toekomstige titel.
RB16B en RB…
Max zijn RB16B was de eerste Red Bull wagen die nagenoeg het hele seizoen kon wedijveren met Mercedes. De grootste reden voor deze verandering was de overstap van Renault naar Honda door Red Bull. Honda heeft echter aangegeven na het seizoen 2021 te stoppen als leverancier. Red Bull heeft nu een overeenkomst om alsnog de Honda motoren te gebruiken tot het einde van 2024. Er is een bedrijf opgericht, genaamd Red Bull Powertrains Limited die de werkzaamheden van Honda Milton Keynes overneemt. Honda zal dus indirect nog steeds de motor en kennis leveren voor het volgende seizoen.
We hopen dat dit een positieve uitwerking heeft op de motor van de volgende iteratie van de Red Bull bolide en we volgend seizoen naast Max zijn kampioenschap ook het Red Bull constructeurskampioenschap 2022 kunnen vieren!